پایلوت

  • ۰
  • ۰

درباره‎ ی سیستم چیلر ( جذبی و تراکمی ) بیشتر بدانیم

 در مورد چیلر بیشتر بدانیم

چیلر چیست؟

چیلر ماشینی است که گرما را از یک مایع می زداید ، روش کار دستگاه از طریق یکی از سیکل های تبرید و مبدل های حرارتری می باشد و برای خنک کردن تجهیزات استفاده می شود. تبرید یعنی ایجاد شرایطی که برای کاهش دمای یک محیط نسبت به محیط دیگر می باشد. شاید بتوان به زبان ساده تر بیان کرد که تبرید، انتقال گرما از یک محیط با دمای پایین تر به یک محیط با دمای بالاتر می باشد. این تعریف پایه گذار مبحث سرمایش در صنعت تهویه مطبوع است.

در زمان های گذشته برای ایجاد سرما از برف فشرده در یک محفظه و یا نگهداری یخ ایجاد می شده است. در حدود دویست سال پیش مایکل فارادی مبنایی برای کار ماشین ها را از طریق مجموعه آزمایشاتی که انجام داده است موفق به ارائه شده است. اولین ماشین تبرید دستی در کشور انگلستان تحولی را در صنعت تبرید به وجود آورد. در سال های بعد سیکل جذبی با کمک آمونیاک به عنوان ماده جاذب و آب به عنوان مبرد توسط فردیناند مورد توجه قرار گرفت که این امر مبنای اولین چیلر جذبی بوده است. یکی از مهم ترین بخش های یک ساختمان سیسم تهویه مناسب آن می باشد. این امر در ساختمان های برگ توسط چیلر انجام مشود. چیلر به عنوان یک ماشین می باشد ک گرما را از یک مایع و از طریقیک چرخه بخار فشرده می زداید. مایع پس از عبور از یک مبدل حرارتی برای خنک کردن تجهیزات استفاده می شود.

گرمای تلف شده به عنوان یک محصول جانبی می بایست در فضای آزاد رها شده و یا برای یک فرآیند گرمایشی دیگر استفاده شود. برای در نظر گرفتن چیلرها باید به عملکرد ، بازده ، تعمیر و نگهداری و اثرات زیست محیطی عمر محصول اشاره کرد. چیلرها معمول در دو نوع جذبی و تراکمی وجود دارند که کاربردهای مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به تهویه مطبوع و تهویه صنعتی ، دستگاه های سردکننده خانگی، نگهداری مواد غذایی و صنایع شیمیایی اشاره کرد.

چیلر فرم دما

چیلر فرم دما

 

 

چیلر تراکمی

نحوه عملکرد چیلر تراکمی بدین صورت می باشد که ابتدا گاز توسط کمپرسور متراکم می شود ، گاز متراکم شده وارد کندانسور شده و توسط محیط یا آب خنک شده و تبدیل به مایع می شود. مایع به دست آمده با عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور شده که دارای فشار کمتری می باشد ، تفاوت فشار باعث تبخیر مایع شده و مایع سردکننده با گرفتن حرارت تبخیر از محیط باعث ایجاد سرما در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباط هستند می شود. گاز حاصل از این تبخیر به کمپرسور منتقل می شود. با عبور کردن سریع بخار در خلا کندانسور ، به دلیل اختلاف حجم بین بخار و آب باعث ایجاد مایع می گردد. نحوه عملکرد هر یک از بخش ها بدین شرح است:

  • ۹۸/۰۶/۲۳
  • رضا هاشمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی